Rullskidstavar med dämpning

Rullskidstavar med dämpning gör träningen både skonsammare och mer behaglig. Dämpningen kan sitta antingen i handtaget eller nere vid stavspetsen. I den här guiden går vi igenom fördelar, nackdelar och skillnader mellan de olika dämpningssystemen.

För dig som ofta kör rullskidor kan rätt stavar göra stor skillnad. En bra dämpning tar bort mycket av smällarna från hård asfalt och gör passen mer hållbara över tid. Oavsett om du tränar inför Vasaloppet eller bara vill ha en bekvämare tur på hemmavägen finns smarta lösningar att välja bland.

Varför välja stavar med dämpning?

När du åker rullskidor är underlaget hårt och varje staktag skickar upp vibrationer i armar och axlar. På längre pass kan det bli påfrestande och i värsta fall leda till överbelastning. Fråga vilken rullskidåkare som helst om de haft armbågsskada på grund av träningen.

Stavar med dämpning är utvecklade för att ta bort en stor del av dessa stötar och ge en mjukare känsla. Förespråkare för produkterna lyfter inte bara skonsammare träning, utan också en mer naturlig rytm i åkningen. Det kan vara särskilt värdefullt för motionärer som tränar flera gånger i veckan, men även elitåkare använder tekniken för att spara kraft och minska risken för småskador över tid.

Bilden visar var dämpningen kan göras i rullskidstavar, en pil pekar på handtaget och den andra på stavspetsen, fördelar och nackdelar beskrivs i text

Dämpning i handtaget

När dämpningen sitter i handtaget byggs en fjädrande konstruktion in mellan greppet och själva staven. Varje gång du sätter i spetsen mot asfalten fångas en del av kraften upp redan innan den hinner nå armen. Det ger en mjukare känsla i varje staktag och minskar vibrationerna som annars går direkt in i händer, handleder och axlar.

Fördelarna är tydliga: du får en mer komfortabel åkning, särskilt på grov asfalt eller vid längre träningspass. Nackdelen kan vara att stavarna blir något tyngre och dyrare, samt att vissa åkare upplever en mindre direkt kontakt med underlaget. För många väger dock bekvämligheten upp och gör att dämpning i handtaget känns som ett naturligt val.

En del åkare gillar hur känslan blir lite närmare att sätta stavarna i snö, som ju inte är ett stumt underlag. En del tillverkare, som Staffanstaven, har flera olika hårdhet på dämpningen från mjuk till extra hård.

Även Elpex har varit verksamma inom detta område med en IRS comfort och IRS Extreme. Dessa stavar är dock inte längre i produktion. Fokus hos denna norrländska tillverkare ligger numer på det du har under fötterna - Elpex bra rullskidor.

Dämpande stavspetsar

Ett alternativ till handtagsdämpning är stavspetsar med inbyggd fjädring. Här tas stöten upp direkt mot asfalten, vilket ger en mer direkt känsla men ändå minskar vibrationerna i överkroppen. Fördelen är att du enkelt kan byta till dessa spetsar på befintliga stavar och testa dig fram utan att behöva köpa helt nya stavar.

  • Swenor Roller Ski Tip With Impact 11.0 Yellow

    Roller Ski Tip With Impact från Swenor är en stötdämpande rullskidspets med 11 mm i diameter.
  • Swenor Roller Ski Tip With Impact 10.0 Yellow

    Roller Ski Tip With Impact från Swenor är en stötdämpande rullskidspets med 10 mm i diameter.
  • Swenor Rullholk Dämpad Rullholkar, 9 MM

    En slitstark, högkvalitativ och dämpad stavspets för rullskidåkningen som är skonsam mot armarna.Swenor Dämpad Rullskidspets är en slitstark, högkvalitativ och dämpad stavspets för rullskidåkningen som är skonsam mot armarna. För att byta ut stavspesen behöver du värma bort din nuvarande spets med värmepistol för att mjuka upp limmet och sedan vrida bort den. Använd sedan smältlim för att montera din nya dämpade stavspets.

Vanliga frågor om dämpade rullskidstavar

Behöver man stavar med dämpning om man bara tränar ibland?

Även om du inte åker ofta kan dämpning vara skönt för att minska slitaget på armar och axlar. För den som kör sällan är spetsar med dämpning ett enkelt sätt att testa.

Vilken skillnad är det mellan dämpning i handtaget och i spetsen?

Dämpning i handtaget fångar upp vibrationer nära handen och gör åkningen mjukare. Spetsdämpning tar stöten direkt mot asfalten och ger en mer direkt känsla i staktaget.

Kan jag montera dämpande spetsar på mina nuvarande stavar?

Ja, de flesta dämpande spetsar är gjorda för att kunna monteras på befintliga rullskidstavar. Du värmer loss de gamla spetsarna och limmar dit de nya.

Blir stavarna tyngre med dämpning?

Lite grann, särskilt vid handtagsdämpning. Skillnaden är oftast marginell, men för elitåkare kan det kännas. För motionärer väger komforten ofta tyngre än vikten.

Förlorar man framåtdrivande kraft med dämpade rullskidstavar?

Ja, en liten del av kraften tas upp i dämpningen istället för att gå rakt ner i asfalten. För motionärer är det ofta värt det eftersom åkningen blir skonsammare, men de som satsar på tävling och maxfart väljer nästan alltid stela stavar utan dämpning.

Författare av artikeln

Sven-Anders Bergström – Längdåkare

- Längdåkare på snö
- Ultralöpare på barmark