Längdskidor

Skidutrustning för längdåkning

För att åka längdskidor behöver man lite olika utrustning. Man behöver ett par skidor, pjäxor och stavar. Beroende på vilken nivå av skidåkare man är finns det olika skidval och prisklasser. Ju högre krav på prestation desto högre pris på materialet.

Skidorna ska också vallas. Om man åker klassiskt behöver man glidvalla på främre och bakre delen och fästvalla under mitten. Skidor för fristilsåkning vallas endast med glidvalla. Även här finns vallor i olika prisklasser från billiga paraffiner till dyra flourbaserade vallningspulver.

I händerna hålller man ett par stavar. Stavarnas längd ska vara anpassade för kroppslängden men också den stil man åker. Ett par klassiska stavar är kortare än stavarna för skating. Nederst på staven finns en truga som är den del av staven som trycker mot snön. Trugor finns i olika storlekar och vikter.

Klassiska skidor

I den klassiska åkningen använder man frånskjut bakåt för att komma framåt. För att kunna få fäste behövs först och främst ett par skidor som har rätt spann. Spann är en profilkurva som beskriver skidans hårdhet. Spannet ska vara anpassat till åkarens vikt och teknik.

En för hård klassisk skida blir för svår att få att nypa fast mot snön. Fästvallan som man sätter under mitten kommer då inte att nå ner och greppa tag i snökristallerna. Tvärtom, så kommer en för mjuk skida att ligga mot även under glidpartier. Det gör att mjuka längdskidor får sämre glid.


Klassisk åkstil med klassiska skidor, pjäxor och stavar. Foto: Jon Wick (https://flic.kr/p/7F424G)

Det går att plocka fram lämpliga klassiska skidor utifrån olika parametrar. Med en maskin som mäter skidornas profil kan matchande skidpar tas fram utifrån din vikt. Det här gör det enkelt att beställa längdskidor på nätet. Hos en återförsäljare med fysisk butik brukar man använda en bräda. Där låter man köparen stå med båda benen i, med ena benet och på tå. Det gör man för att se att skidorna nyper på rätt sätt.

En sak värt att nämna för dig som mest åker längdskidor för motionens skull är att det finns vallningsfria klassiska skidor. De har ett fiskbensmönster under mitten som gör att du får fäste utan att behöva krångla med olika fästvallor. Atomic har också tagit fram ett par nya vallningsfria skidor med en typ av stighud.

Skateskidor

För den fria åktekniken, även kallad skate, har man skidor som bara kräver glidvalla. En tydlig skillnad mot de klassiska skidorna är att skateskidor är hårdare. Skidorna är också något kortare för att kunna vara mer smidiga i rörelserna. Det finns ju inga spår som styr skateskidor som det gör för klassiska skidor.

Precis som utprovning av skidor för klassisk åkning kan man prova ut skateskidor både på en bräda och i en maskin. För dig som vill beställa på nätet behöver du ta reda på din vikt. Du behöver också ange längd och skatta hur bra du är på att åka. Utifrån de parametrarna plockas sedan ett par skidor fram och skickas till dig.

Rullskidor

På sommaren och i snöfattiga delar av landet är det många längdskidåkare som åker rullskidor. Det är korta skidor med hjul under och som man åker på asfalt med. Klassiska rullskidor har en broms som gör att hjulen inte kan rulla bakåt. Det gör att man kan åka diagonalt och köra stakning med frånskjut utan problem. Det är bara höstdagar då löv fallit på marken som det kan bli lite bakhalt.

För skateåkning finns också rullskidor att köpa. Den typen har hjul som har en helt annan profil. Hjulen är större och smalare. De är något av rollerblades hjul fast i dubbel storlek. Man kan se en del som åker just rollerblades med stavar längs vägarna. Tekniken blir nästan densamma men det blir en viss skillnad då rullskidorna är något längre och hjulen högre. Frånskjutet blir mer snett framåt än åt sidan som det lätt kan bli med rollerblades.

Turskidor

En typ av längdåkning som är mer av en friluftsaktivitet är turåkning. Rent motionsmässigt är det för många minst lika bra som att åka längdskidor längs ett elljusspår. Syftet är dock något annat. Vid turåkningen är det många som fokuserar på naturupplevelsen istället.

Med turskidor på turåkning i fjällvärlden

Turskidor är bredare för att kunna åkas med i djupare snö där pistmaskiner inte trafikerar dagligen och plattar till underlaget. Idyllen är en böljande vidd av snötäckt landskap som gnistrar under vårsolen. Med packning på ryggen färdas man i långsamt mak fram över vidden.

När andan faller på och hungern infinner sig stannar man till och tar upp sin matsäck. Har man riktigt gott om tid kanske man startar Trangia-köket och kokar sin mat på plats. Turskidåkning är något annat än stressande varv runt 2,5 km spåret därhemma sent en torsdagskväll.

En turskida har stålkant. Det för att underlätta åkning utför eller på hård skare. Det är också för att man ska kunna ta sig uppför branter på skrå, längs med en höjdkurva. Annars är risken att man glider sidledes nedför fjälltoppen.

Eftersom man med turskidor också åker nerför opistade branter behöver man en annan typ av bindning och skor. När man tar sig uppför har man bakdelen av skon frikopplad från bindningen. När man är längst upp och ska åka ner igen, kopplar man fast skon och får en högre stabilitet i utförsåkningen.

Valla för både fäste och glid

De två typerna av valla som finns för längdåkning är fästvalla och glidvalla. Precis om namnet handlar det om att få fäste och glid. Det finns också tejpremsor med fästvalla för den som inte vill hålla på med burkar och klistertuber.

En av de mest sålda fästvallorna är Swix Blå Extra V40 som är för torr och kall snö från -1 till -7. Kan även fungera neråt -10 om snön är lite äldre. Det är en burk som man drar mot skidans fästzon och sen gnuggar in med en vallakloss. Vid isiga spår måste man ha fästklister.

För att få glid använder man glidvallor över glidytorna på skidan. Den typen av vallor smälter in i belaget och när det kallnat tar man bort överskott. Det gör man med hjälp av en sickel och borste och arbetar skidorna på ett vallabord. Glidvallor finns som paraffinklossar eller som pulver.

Vi har ju redan berört turåkning så varför inte berätta om en typ av fäste som används på turskidor. Med stighudar kan man enkelt få fäste. Det är en sorts remsa man fäster i skidans spets och som löper längs under skidan. När man sen ska åka utför tar man bort den, och packar ner i fickan eller ryggsäcken.

Pjäxor (skidskor) och bindningar

Man kan inte använda vanlig skor när man åker längdskidor utan det behövs särskilda skor och bindningar som matchar. För klassisk åkning har man skidskor som är lite mjukare, framför allt i tådelen för att kunna gå upp på tå och göra frånskjut. De är också lite kortare i skaften än vad skatepjäxor är.

För skating har man höga skidskor som går ca 1-2 dm upp på vaden. Det är för att man vill ha lite mer stabil rörelse när man skjuter skidorna ut åt sidan för att få fart.

Det är också olika bindningar som passar till de olika skidteknikerna. För klassisk åkning har man en bindning där främre delen, där tån befinner sig, är eftergivlig. Det är för att man ska kunna göra frånskjut bakåt utan att bindningen och skidan ska spjärna emot.

Det finns två typer av bindningssystem som kan vara bra att känna till. SNS är ett system som passar till skor från Salomon, Atomic och Oneway. NNN heter ett annat system och det används för skor från Alpina, Fischer, Rossignol och Madshus. Om du redan har skidpjäxor och ska köpa nya längdskidor med bindning. Se till att du väljer rätt system.

Om vill hålla nere din kostnad men gärna vill kunna åka både skate och klassiskt kan du köpa kombiskor. Det är skor som har en löstagbar del över vaden. När du åker klassiskt tar du bort den för att få större rörlighet. När du sen vill åka skate igen sätter du tillbaks den och får högre stabilitet.

Ett tillbehör för dig som lätt fryser om fötterna är att köpa pjäxöverdrag. Tänk då på att de är för den typ av pjäxa du köpt.