Åka rullskidor på grusväg

Det finns rullskidor som går att köra på grusväg och andra dåliga underlag. Det är inte alla som bor nära en asfalterad rullskidbana, cykelbana eller en bilväg som känns säker. Finns det en grusväg kan du skaffa rullskidorna som funkar "offroad" från till exempel Jenex, Skike, POWERSLIDE XC-Trainer eller Elpex.

Rekommenderade rullskidor för grusvägar

  • Jenex V2 Aero 125 Skate

    Jenex V2 Aero 125 Skate
    Jenex V2 Aero 125S Skate Lillebror till den populära 150S skateskidan, denna har hjul som är 125 mm luft och gör att skidan blir smidigare att åka men med lufthjulens alla fördelar. Obs! Skidan är utan speedreduser, bindning och broms, går dock att köpa till. V2XL125 Aero är en av dom mest allsidiga rullskidor som finns. Dom stora 125mm pneumatiska hjulen gör att rullskidorna kan användas på vägar där det är omöjligt att åka med vanliga rullskidor. Man kan åka på grusvägar, gräs, dålig asfalt, med de luftfyllda hjulen går man mjukt och flytande fram.
  • Jenex V2 Aero 125 Skate

    Jenex V2 Aero 125 Skate
    Jenex V2 Aero 125S Skate Lillebror till den populära 150S skateskidan, denna har hjul som är 125 mm luft och gör att skidan blir smidigare att åka men med lufthjulens alla fördelar. Obs! Skidan är utan speedreduser, bindning och broms, går dock att köpa till. V2XL125 Aero är en av dom mest allsidiga rullskidor som finns. Dom stora 125mm pneumatiska hjulen gör att rullskidorna kan användas på vägar där det är omöjligt att åka med vanliga rullskidor. Man kan åka på grusvägar, gräs, dålig asfalt, med de luftfyllda hjulen går man mjukt och flytande fram.
  • Elpex Classic Off Road

    Elpex Classic Off Road
    Elpex Classic Off Road är en rullskida för klassisk åkning på varierande underlag där asfalterade vägar saknas. Med 130 mm gummidäck och låg markfrigång erbjuder den en stabil och bekväm åkupplevelse på grusvägar, skogsstigar och hårda motionsspår. Modellen är utrustad med backspärrar på bakhjulen för förbättrat fäste i uppförsbackar och anpassad för åkning utanför traditionella vägbanor. Finns enbart med ett rullmotstånd 2. Hjulbas: 670 mm Hjulbredd: 30 mm Hjuldiameter: 130 mm Vikt/par: 3000 g Material: Aluminium Rullmotstånd: 2
  • Elpex Classic Off Road Beige

    Elpex Classic Off Road Beige
    Classic Off Road från Elpex är klassiska rullskidor som du kan använda på grusvägar och hårda motionsspår. Rullskidorna har låg markfrigång och 130 mm gummidäck som bidrar till en mycket bekväm och stabil åkning. Klassisk åkning Passar för grusvägar och hårda motionsspår Rullmotstånd 2: lätt motstånd som passar för nybörjare och motionärer, men även mer erfarna åkare som vill träna med lättare rullmotstånd
  • Elpex Classic Off Road

    Elpex Classic Off Road
    Elpex Classic Off Road är en rullskida för klassisk åkning på varierande underlag där asfalterade vägar saknas. Med 130 mm gummidäck och låg markfrigång erbjuder den en stabil och bekväm åkupplevelse på grusvägar, skogsstigar och hårda motionsspår. Modellen är utrustad med backspärrar på bakhjulen för förbättrat fäste i uppförsbackar och anpassad för åkning utanför traditionella vägbanor. Finns enbart med ett rullmotstånd 2. Hjulbas: 670 mm Hjulbredd: 30 mm Hjuldiameter: 130 mm Vikt/par: 3000 g Material: Aluminium Rullmotstånd: 2
  • Jenex V2 Aero 150RC Rullskidor

    Jenex V2 Aero 150RC Rullskidor
    Jenex V2 150RC Rullskidor Obs! Skidan är utan speedreduser, bindning och broms, går dock att köpa till. För manual, se här; http://jenex.com/resources/instruction-sheets XL150RC V2 Aero är dom mest allsidiga rullskidor som finns. Dom stora 150mm pneumatiska hjulen gör att rullskidorna kan användas på vägar var det är omöjligt att åka med vanliga rullskidor. Man kan åka på grusvägar, gräs, dålig asfalt och med luftfyllda hjulen går man mjukt och flytande fram. XL150RC (Retro Classic) är en väldigt stabil och säker rullskida. Med Speed Reducers och Bromsar kan man åka i terräng som skulle bli livsfarligt med vanliga rullskidor. Dom stora luftfyllda hjulen rullar över stenar och pinnar som stoppar vanliga rullskidor. XL150RC används ofta av personer som åker långa distanser särskilt i bergiga områden. När man blir trött kan man inte balansera lika bra men med två bak hjul är XL150RC så stabila att man inte behöver oroa sig över balans. Med två hjul är också bromsen mera effektiv. När Alex Nilsson krossade Kanada på rullskidor använde han både XL150SC och XL150RC. Alex började på västkusten i British Columbia och slutade på östkusten i Quebec. Han firade sin 70 års födelsedag med att åka 500 mil på rullskidor. Han är ett fenomen för han åkte genomsnitt 110 kilometer om dagen. ANDRA FÖRDELAR SOM GÖR ATT V2 RULLSKIDOR ÄR BÄTTRE ÄN Andra SKIDOR Hjul justering: Få personer har en anatomi som gör att kroppen är perfekt så ofta måste man göra hjul justeringar. Om bindningen är fel monterad med bara 0.5mm kan skidan dra till vänster eller höger. Alla V2 rullskidor har enkel hjul justering. ISR (Internal Speed Reducer): Den patenterade ISR väger bara 10 gram och monteras mellan kullagren i hjulet. Med ISR ökar rullmotståndet med 20%. På XL900 och XL98 modellerna har vi 3 olika rullmotstånd. Patenterade Bromsar och Speed Reducers: Alla V2 rullskidor har en konstruktion så att man kan enkelt montera Bromsar och Speed Reducers. Hamrade bultar i 7075T6 aluminium och metallbeslag i rostfritt stål: För att göra skidorna lättare och eliminera rost använder vi aluminium med anodytbehandling och rostfritt stål. DESCRIPTION The V2 Aero roller skis are the most versatile roller skis available. The large diameter pneumatic wheels can be used on surfaces where it’s impossible to roller ski on smaller diameter solid wheels. The skis can be used on dirt roads, limestone bicycle path’s, chip seal pavement and on grass. On normal pavement the pneumatic tires provide an extremely smooth ride. Many users consider the Aero safer as they will roll over debris that can stop smaller wheels. Another major benefit is that the Speed Reducers on pneumatic tires are much more effective than when used on solid rubber wheels. Because the Speed Reducers are so effective on the Aero the skis have become popular in very hilly or mountainous terrain. The XL150RC is a very stable classic ski with two 150mm pneumatic wheels in the back and a 150mm one way clutch wheel in the front making it very easy to balance on. The pneumatic wheels make it ideal for hard packed dirt roads and bike paths and are exceptionally smooth on pavement. The large pneumatic wheels combined with the stable three-wheeled platform make it a very good choice for beginning classic skiers. Wheelbase:740mm/28.87ö Weight per pair:2800g/6.16 pounds Ground Clearance:25mm rear/31 mm front Wheel Diameter:150mm front/150mm rear Wheel Width:31mm/1.2 inches
  • Jenex V2 Aero 150RC Rullskidor

    Jenex V2 Aero 150RC Rullskidor
    Jenex V2 150RC Rullskidor Obs! Skidan är utan speedreduser, bindning och broms, går dock att köpa till. För manual, se här; http://jenex.com/resources/instruction-sheets XL150RC V2 Aero är dom mest allsidiga rullskidor som finns. Dom stora 150mm pneumatiska hjulen gör att rullskidorna kan användas på vägar var det är omöjligt att åka med vanliga rullskidor. Man kan åka på grusvägar, gräs, dålig asfalt och med luftfyllda hjulen går man mjukt och flytande fram. XL150RC (Retro Classic) är en väldigt stabil och säker rullskida. Med Speed Reducers och Bromsar kan man åka i terräng som skulle bli livsfarligt med vanliga rullskidor. Dom stora luftfyllda hjulen rullar över stenar och pinnar som stoppar vanliga rullskidor. XL150RC används ofta av personer som åker långa distanser särskilt i bergiga områden. När man blir trött kan man inte balansera lika bra men med två bak hjul är XL150RC så stabila att man inte behöver oroa sig över balans. Med två hjul är också bromsen mera effektiv. När Alex Nilsson krossade Kanada på rullskidor använde han både XL150SC och XL150RC. Alex började på västkusten i British Columbia och slutade på östkusten i Quebec. Han firade sin 70 års födelsedag med att åka 500 mil på rullskidor. Han är ett fenomen för han åkte genomsnitt 110 kilometer om dagen. ANDRA FÖRDELAR SOM GÖR ATT V2 RULLSKIDOR ÄR BÄTTRE ÄN Andra SKIDOR Hjul justering: Få personer har en anatomi som gör att kroppen är perfekt så ofta måste man göra hjul justeringar. Om bindningen är fel monterad med bara 0.5mm kan skidan dra till vänster eller höger. Alla V2 rullskidor har enkel hjul justering. ISR (Internal Speed Reducer): Den patenterade ISR väger bara 10 gram och monteras mellan kullagren i hjulet. Med ISR ökar rullmotståndet med 20%. På XL900 och XL98 modellerna har vi 3 olika rullmotstånd. Patenterade Bromsar och Speed Reducers: Alla V2 rullskidor har en konstruktion så att man kan enkelt montera Bromsar och Speed Reducers. Hamrade bultar i 7075T6 aluminium och metallbeslag i rostfritt stål: För att göra skidorna lättare och eliminera rost använder vi aluminium med anodytbehandling och rostfritt stål. DESCRIPTION The V2 Aero roller skis are the most versatile roller skis available. The large diameter pneumatic wheels can be used on surfaces where it’s impossible to roller ski on smaller diameter solid wheels. The skis can be used on dirt roads, limestone bicycle path’s, chip seal pavement and on grass. On normal pavement the pneumatic tires provide an extremely smooth ride. Many users consider the Aero safer as they will roll over debris that can stop smaller wheels. Another major benefit is that the Speed Reducers on pneumatic tires are much more effective than when used on solid rubber wheels. Because the Speed Reducers are so effective on the Aero the skis have become popular in very hilly or mountainous terrain. The XL150RC is a very stable classic ski with two 150mm pneumatic wheels in the back and a 150mm one way clutch wheel in the front making it very easy to balance on. The pneumatic wheels make it ideal for hard packed dirt roads and bike paths and are exceptionally smooth on pavement. The large pneumatic wheels combined with the stable three-wheeled platform make it a very good choice for beginning classic skiers. Wheelbase:740mm/28.87ö Weight per pair:2800g/6.16 pounds Ground Clearance:25mm rear/31 mm front Wheel Diameter:150mm front/150mm rear Wheel Width:31mm/1.2 inches

Det som kan bli slitigt med att rulla på ojämnt underlag, speciellt med mycket grus, är det eviga skakandet. För att minska det bör du använda rullskidor som har luftfyllda hjul och gärna lite större och bredare än racinghjul.

Majoriteten av alla rullskidor är tillverkade för att köras på asfaltsunderlag och gärna på specialbyggda rullskidbanor.

Ole Einar Björndalen tränar offroad